0'dan Zirveye Sosyal Medya ve Reklam Eğitiminde indirim!

Fırsatı Kaçırma
Dijital PazarlamaE-Ticaret

Google’da Reklam Verme (Google Ads) Rehberi

Google’da reklam verme, dijital pazarlamanın en önemli bileşenlerinden biridir. İnternet kullanıcılarının önemli bir kısmı, ürün veya hizmetlerle ilgili araştırma yaparken Google’ı kullanılır. Dolayısıyla Google üzerinden verilecek reklamlar, bu kullanıcıların direkt işletmenin sitesine veya sosyal medya hesabına gelmesini sağlar. Söz konusu durum ise daha fazla hizmet ve ürün satışı anlamına gelir.

Google reklamları, Ads isimli bir platform üzerinden yönetilir. Ads, dünya genelindeki ve Türkiye’deki en yaygın reklam platformu olarak dikkat çeker. İşletmeler ve diğer reklamlar verenler, Ads üzerinden ayarları doğru olarak yaptıklarında, çok düşük maliyetlerle hedef kitlelerine ulaşırlar.

Google Ads, Google tarafından sunulan bir dijital reklam platformudur. Yakın geçmişte Adwords ismiyle hizmet veren bu platform, bir süre önce Ads ismini almıştır. Bu platform üzerinden işletmeler veya gerçek kişiler, ürünlerini, hizmetlerini ve markalarını reklamlarla dijital ortamda tanıtma imkanı yakalamaktadır. Verilen reklamlarla ilgili hedeflemeler, ayarlamalar, hangi Google platformlarda görüneceği Ads üzerinden ayarlanır. Kısaca, reklam yönetim birimi olarak ifade edilebilir.

Google kampanya türlerini, hedefleme seçeneklerini ve teklif sistemini dikkate alarak reklamların yayınlanmasını sağlar. Bilindiği gibi birçok sektörde rekabet üst seviyededir ve çok sayıda işletme Google üzerinden reklam vermektedir. Verilen reklamların hangisinin üst sıralarda gösterileceği ve gösterim sayısı, teklif bütçesi ve kalite puanına göre belirlenir. Daha fazla ödeme yapmak isteyenlerin ve kalite puanı yüksek olanların reklamları daha üst sıralarda yer alır ve daha fazla gösterilir.

Kalite puanı, buradaki en önemli unsurlardan biridir ve birçok reklam veren tarafından yeteri kadar dikkate alınmamaktadır. Google, kendi kriterlerine göre reklam verenlerin kalitelerini puanlandırır. Kalite puanı yüksek olanlar, daha düşük maliyetle reklam verme ve daha üst sıralarda yer alma imkanı yakalar. İşletmelerin veya reklam verilecek sitelerin kalite puanı belirlenirken şu hususlar dikkate alınır:

  • Tıklama Oranı (Gösterilen reklamların hangi seviyede tıklama aldığına bakılır. Daha fazla tıklama alanlara yüksek puan verilir.)
  • Alaka seviyesi (Hedeflenen anahtar kelime ile reklam uyumu)
  • Açılış sayfası (Reklamla ilgili siteye giden kullanıcıların burada ne kadar süre geçirdikleri, o siteden çıktıktan sonra aynı konuda araştırma yapıp yapmadığı)

Ayrıca kalite puanı zaman içerisinde değişir ve farklılık gösterir.

Google'da Reklam Verme Rehberi
Google’da Reklam Verme Rehberi

Google Ads, kullanıcılara farklı reklam türü seçenekleri sunar. Bunların tamamı Ads üzerinden yönetilir, ancak yayınladıkları alanlar farklılık gösterir. Reklam türleri ile ilgili detaylar aşağıdaki gibidir:

1 – Arama Ağı Reklamları

Kullanıcıların Google üzerinden yaptıkları arama sonuçları sayfasının üstünde veya altında çıkan reklamlardır. Bu reklamlar, normal bir arama sonucu gibi gözükür, ancak yanında küçük harflerle “sponsorlu” ifadesi yer alır. Kullanıcıların web sitesine veya sosyal medya hesaplarının profillerine çekilmek istendiğinde tercih edilen bir türdür.

2 – Görüntülü Reklamlar

Web sitelerinde veya mobil uygulamalarda banner ya da görsel olarak gösterilen reklamlardır. Marka bilinirliğini arttırmak ve kullanıcıların dikkatini çekmek için sıklıkla tercih edilir. Yeniden pazarlama süreçlerinde de tercih edilen reklam türlerinden biridir.

Görüntülü reklamlarda istenen başarının elde edilmesi için hedeflemenin doğru şekilde yapılması son derece önemlidir. Milyonlarca internet kullanıcısına ilgili reklamlarla ulaşmak mümkündür.

3 – Alışveriş Reklamları

Google üzerinden arama yapıldığında ve aranan kelime bir ürünü içeriyorsa alışveriş sekmesinin de açıldığı görülür. E-ticaret sitesinden gelen ilanlar bu sekmede yer alır. Sistem, özel bir algoritma kullanarak söz konusu ilanları sıralar. Reklam verildiğinde ise bu sekmede öne çıkılır. Böylece hedef kullanıcılara ürünler çok daha etkili ve kolay bir şekilde ulaştırılmış olur.

Alışverişleri reklamları, internet üzerinden ürün satışı yapan işletmelerin kullanması gereken reklam türlerinden biridir. Ancak istenen sonucun alınabilmesi için optimizasyonun doğru olarak yapılması son derece önemlidir.

4 – Video Reklamları

Bilindiği gibi dünyanın en büyük video sitesi olan Youtube da Google’a aittir. İsteyenler, Youtube üzerinden video reklamlar verebilir. Verilen reklamlar ile Youtube kitlesine etkili olarak ulaşılır. Ürün veya hizmetleri ilgili kitleye uygun olan işletmeler ve markalar sıklıkla ilgili reklamları tercih eder. Ayrıca marka bilinirliğinin artması gibi avantajları da vardır.

5 – Uygulama Reklamları

Google Play Store üzerinden yayınlanan uygulamalarda yayınlanan reklamlardır. İlgili uygulamalar üzerinden kullanıcılara ulaşılır ve ürün tanıtımından marka bilinirliğine kadar farklı konularda avantajlar sağlanır.

Bunların haricinde yerel reklamlar, akıllı kampanyalar ve performans reklamları gibi farklı seçenekler de vardır. Bunların tamamı dijital pazarlamada etkili sonuçlar verir. Ancak amaca bağlı olarak ilgili seçeneklerden uygun olanın tercih edilmesi son derece önemlidir.

Google'da Reklam Verme Rehberi
Google’da Reklam Verme Rehberi

Google’da Reklam Verme Adımları

Google’da reklam verme, uzmanlık gerektiren bir işlemdir ve kendi içerisinde farklı aşamalardan oluşur. Hem reklamların hedef kitleye gösterilmesi hem de bunun düşük maliyetle gerçekleştirilmesi için her aşamanın büyük bir özenle tamamlanması gerekir. Ayrıca reklam vermek yerine dijital reklam yönetimi hizmeti ile vakit tasarrufu sağlayabilirsiniz. Google’da reklam verme aşamaları ile ilgili detaylar aşağıdaki gibidir:

1 – Google Ads Hesabı Açma

Reklam verebilmek için ilk olarak Ads hesabının olması gerekir. Hesap oluşturmak için ads.google.com adresine gidilmesi ve burada yer alan “Hesap Oluştur” butonuna tıklanması yeterlidir. Daha sonra ise açılan form eksiksiz olarak doldurulmalıdır.

Form doldurulduktan sonra işlemin yapılabileceği ana panel açılır. Bu panelde farklı sekmeler ve alanlar vardır. Söz konusu ekranda yer alan “Araçlar” sekmesi, birçok işlemin yapılmasını ve planlanmasını mümkün kılan araçlara sahiptir. Bunlardan bazılarına ilişkin detaylar aşağıdaki gibidir:

  • Anahtar kelime planlayıcısı, reklam verme süreçlerinde aktif olarak kullanılan araçlardan biridir. Adından da anlaşılacağı üzere sektördeki anahtar kelimeleri, bunların aranma hacimlerini ve zorluk seviyelerini gösterir.
  • Reklam ön izleme ve teşhisi ise açılan reklamların hedeflenen dillerde ve bölgelerde gösterim alma durumunu net olarak ortaya koyar.
  • Kitle yöneticisi, var olan kitleyle alakalı analizlerin yapıldığı kısımdır. Müşteri dataları, buradan Ads platformuna aktarılır. Yeniden pazarlama süreçleri için data ekleme ve toplama için kitle yöneticisinin aktif olarak kullanılması gerekir.
  • Negatif anahtar kelime listeleri, reklam gösterimi almasını istemediğiniz kelime listelerini oluşturmanızı ve yönetmenizi sağlayan araçtır.
  • Paylaşılan bütçeler, tek bir bütçe ile farklı reklam kampanyalarının yönetilmesi mümkün olur.
  • Yerleşim hariç tutma listeleri, görüntülü reklamların yer almasının istenmediği bölümlerin belirlendiği araçtır.

Bunların haricinde dönüşüm analizlerinin ve fatura işlemlerinin yapıldığı bölümler de vardır. Ayrıca Google tarafından Ads paneli zaman zaman güncellenerek değiştirilmektedir. Söz konusu değişimlere bağlı olarak buradaki araçların değişebileceği dikkate alınmalıdır.

2 – Kampanya Ayarlarının Yapılandırılması

Günlük bütçenin belirlenmesi, reklam yayın saatleri, konum ve dil hedefleme, ağ hedefleme ve teklif stratejisi ancak kampanya özelinde yapılabilecek işlemlerdir. Bundan dolayı Google’da reklam verme sürecinde kampanya ayarlarının yapılandırılması büyük bir öneme sahiptir.

Google Ads hesabında istenilen sayıda kampanya oluşturulabilir. Her kampanyanın altında ise farklı reklam grupları vardır. Reklam grupları, farklı anahtar kelimelere ve reklamlara yöneliktir. Yani burada hiyerarşik bir yapı vardır ve istenen hedeflemenin etkili olarak yapılması için farklı kampanyaların oluşturulması ve yapılandırılması gerekir.

3 – Anahtar Kelimelerin Belirlenmesi

Anahtar kelime seçimi, Google’da reklam verme sürecinin en kritik adımlarından biridir. Sürecin başında hangi kelimelere reklam verileceğinin belirlenmesi gerekir. Bunun içinse farklı araçlardan yararlanılabilir. Google Keyword Planner (Anahtar Kelime Planlayıcısı), Semrush, Ahrefs ve benzeri araçlar kullanılarak kullanıcıların ilgili sektörde hangi kelimelerle arama yaptığının, bunların zorluğunun ve rekabet seviyesinin belirlenmesi mümkündür.

Anahtar kelimeler belirlenirken olabildiğince özelleştirilmesi gerekir. Zira özelleştirilmiş anahtar kelimelerle arama yapan kullanıcıların ürün veya hizmet alma olasılıkları çok daha yüksektir. Yani burada önemli olan anahtar kelimenin aranma hacminin yüksek olması değil, arama niyetidir.

Anahtar kelime analizi, profesyonel araçlar kullanılarak ve detaylı şekilde yapıldığında istenen sonuç alınır. Aksi durumda reklamlardan istenen verim alınamaz ve bütçe boş yere harcanır.

Anahtar kelimeler ayarlanırken farklı eşleşme ayarlarından yararlanılır. Google, reklam verenlere burada önemli bir özgürlük alanı vermiştir. Ancak bu özgürlük doğru şekilde yönetilmediğinde kullanıcılar, reklam bütçelerini gereksiz yere harcar. Eşleşme seçenekleri ve bunların anlamları aşağıdaki gibidir:

a) Geniş Eşleşme

Geniş eşleşme, anahtar kelimelerin olabildiğince geniş şekilde değerlendirilerek reklamların gösterilmesini sağlar. Bu eşleşme türü tercih edildiğinde anahtar kelime gruplarının eş anlamlısına, benzerine ve kelime grubundan sadece bir kelimenin geçtiği farklı anahtar kelimelere reklam gösterimi yapılır. Buna bağlı olarak sorgulama ile alakası olmayan kelime gruplarına da reklam çıkılmasına yol açar ve bütçenin çok hızlı şekilde kullanılmasıyla sonuçlanır. Geniş eşleşme, anahtar kelimelerin arasına hiçbir işaret konulmadan panele girilmesi durumunda geçerli olur.

b) Geniş Eşleşme Düzenleyicisi

Burada anahtar kelime grubunda bulunan sözcüklerin birbirine bağlanması durumu vardır. Bağlama için anahtar kelimelerin başında (+) konularak panele girilir. Ancak birbirine bağlanan kelimelere farklı sözcüklerin eklendiği anahtar kelimelere de reklam çıkılır. Yani halen geniş eşleşme söz konusudur.

Geniş eşleşme düzenleyicisinde kelimelerin sırası dikkate alınmaz. Örneğin; “İstanbul kiralık daire” kelimesi bu yöntemle girildiğinde “Kiralık daire İstanbul” kelimesine de yine reklam gösterimi yapılır.

c) Sıralı Eşleşme

Girilen kelimelerin sırasının değişmesi istenmiyorsa tercih edilir. Bunun için kelime grubu tırnak işareti içine alınır. Böylece reklamlar sadece ilgili sözcüklerin sıralı şekilde olduğu anahtar kelimelerde gösterilir.

d) Tam Eşleşme

Sadece anahtar kelimeye reklam verilmek istendiğinde tercih edilir. Bunun için hedef anahtar kelime köşeli parantez içine alınarak panele girilir. Böylece reklamlar, sadece ilgili anahtar kelime ile arama yapıldığında gösterilir. Farklı arama sorgularında kesinlikle gösterilmez. Tam eşleşme, bütçenin etkili olarak yönetilmesinde sıklıkla tercih edilen yöntemlerden biridir.

Google'da Reklam Verme Rehberi
Google’da Reklam Verme Rehberi

4 – Bütçe Belirleme

Google’da reklam verme sürecindeki sonraki aşama bütçenin belirlenmesidir. Bütçe, kampanya bazlı olarak belirlenebilir veya uygun araçlar kullanılarak tüm kampanyaların tek bir bütçeden yönetilmesi de mümkün olabilir.

Bütçe, reklam performansı açısından da çok önemlidir. Herkes düşük bütçe ile yüksek dönüşüm oranları elde etmek ister, ancak rekabetin yüksek olduğu sektörlerde reklam verenlerin bütçeyi biraz açmaları gerekir. Ayrıca düşük bütçe nedeniyle tıklama ve gösterim başına maliyetlerin yükselmesi de söz konusu olabilir.

5 – Reklam Metninin Yazılması

Temel ayarların tamamlanmasının ardından reklam metni oluşturulmalıdır. Reklam türüne bağlı olarak burada görsel ve video kullanımı da söz konusu olabilir. Ancak bunlar içinde yine metinlerin oluşturulması gerekir.

Metin oluştururken dikkat çekmek ve eyleme çağrıda bulunmak önemlidir. Zira birkaç kelime dahi reklamların dönüşüm oranlarını ciddi şekilde etkilemektedir. Her bir kelime ve ifade özenle seçilerek reklam metinleri oluşturulmalıdır.

6 – Reklamların Oluşturulması

Son aşamada ise gerekli tüm kontroller yapıldıktan sonra reklamlar oluşturulur ve yayınlanır. Yayınlandıktan birkaç saat sonra reklamlar gösterilmeye başlanır. Ayrıca reklamların tamamen stabil hale gelmesi, yani ilgili alanlarda veya aramalarda gösterilmeye başlaması, birkaç günü bulabilir.

Google'da Reklam Verme Rehberi
Google’da Reklam Verme Rehberi

Google’da Reklam Verme Maliyetleri

Google’da reklam verme maliyetleri, tamamen reklam verenlerin kontrolündedir. Ads paneli üzerinde bütçe günlük, aylık veya kampanya başına belirlenebilir. Tercih edilen anahtar kelimelerin zorluk seviyesi, rekabet düzeyi ve sitenin kalite puanına bağlı olarak reklam maliyetleri farklılık gösterir. Maliyetler, tıklama veya gösterim başına olarak hesaplanır.

  • Tıklama başına maliyet (TBM), verilen reklama yapılan tıklama sayısına göre hesaplanır. CPC olarak da bilinir ve reklam verenlerin her bir tıklama için ödeme yapmaları anlamına gelir. Sektörlere göre farklılık gösterse de Türkiye’de tıklama başına maliyet 3 TL ile 15 TL arasında değişir. Bazı sektörlerde maliyet daha düşük veya yüksek olabilir.
  • Gösterim başına maliyet ise her 1000 gösterim için ödenecek rakamdır. Yine sektöre göre rakamlar değişir, ancak Türkiye’de 1000 gösterim için maliyet 50 TL ile 500 TL arasındadır. Burada da bazı sektörlerde rakamlar daha yüksek veya daha düşüktür.

Google’da reklam verme maliyetleri ile ilgili detaylar bu şekildedir. Çıkılan reklam miktarı arttıkça maliyetler de artar. Ortalama bir işletme için Ads reklam maliyetleri en az 15-20 $ arasında olduğunda etkili sonuçlar alınacağı unutulmamalıdır.

 

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu