Google Tag Manager (GTM) Nedir? Ne İşe Yarar?
Google Tag Manager (GTM), web sitelerine ve mobil uygulamalara farklı etiketleri kolayca eklemeye imkan veren bir Google aracıdır. Tamamen ücretsiz olarak sunulan bu araç, Analytics, Ads ve Search Console gibi diğer Google araçları ile entegre hale getirilebilir. Böylece ilgili web sitesindeki kullanıcı davranışları, çok daha detaylı bir şekilde takip edilir.
GTM, dijital pazarlamanın en önemli metriklerinden olan dönüşümlerin etkili bir şekilde izlenmesini sağlar. Web sitesine veya mobil uygulamaya gelen kullanıcıların hareketlerini takip ederek, kullanıcı davranışlarının ortaya konulmasına imkan verir. Söz konusu bilgiler ise başta reklam kampanyaları olmak üzere dijital pazarlama stratejilerinin yeniden yapılandırılmasını ve daha verimli hale getirilmesini kolaylaştırır.
Google Tag Manager (GTM) Nedir?
Google Tag Manager; mobil uygulamaları veya web sitelerine gelen ziyaretçilerin, belirlenen hedef davranışları yapıp yapmadığını ölçen bir ücretsiz Google aracıdır. GTM üzerinden oluşturulan kodların web sitesine eklenmesi ile dönüşümler etkili olarak takip edilir ve dijital pazarlama stratejisi çok daha verimli hale getirilir.
GTM, Analytics ve Ads gibi araçlarla birbirine bağlanabilir. Bu bağlantıların yapılması ile ziyaretçi sayısı ve dönüşüm oranları etkili olarak takip edilir. Oluşturulacak etiketlerle siteye gelen ziyaretçilerden kaç tanesinin belirlenen aksiyonları gerçekleştirdiği ölçülür.
Örneğin; sitedeki Whatsapp butonuna tıklayan veya ürünü sepete ekleyen kullanıcı sayısını GTM ile görmek mümkündür. Üstelik bu kullanıcıların hangi reklam kampanyasından veya hangi trafik kaynağından geldiği de yine görülebilir. Bu sayede dönüşüm oranları etkili olarak takip edilir ve dijital pazarlama stratejileri, doğru veriler kullanılarak yeniden oluşturulur.
Tag Manager, dönüşümleri ölçme konusunda son derece başarılıdır, ancak tek işlevi bu değildir. Aynı zamanda web sitesine çok daha kolay bir şekilde kod eklenmesini de sağlar. Örneğin; Yandex Metrica veya Analytics kodlarını siteye GTM üzerinden eklemek mümkündür. Böylece sitedeki kod yükü azaltılır ve sitenin performansının artmasına katkı verilir.
Google Tag Manager Bileşenleri Nelerdir?
Google Tag Manager, kendi içerisinde üç farklı bileşene sahiptir. Bunlar, GTM’nin nasıl çalışacağının ve neleri ölçeceğinin belirlenmesinde kullanılır. Bileşenlere ilişkin detaylar şu şekildedir:
Etiket (Tag)
Web sitesindeki belli etkinliklerin izlenmesi için kullanılan kod parçacıklarıdır. Genellikle HTML veya JavaScript kısmına yönelik olarak oluşturulur. Oluşturulan etiketler, bu araca ne yapmasını ve hangi kullanıcı davranışlarını ölçmesi gerektiğini iletir. Her bir davranış için farklı etiketler oluşturulabilir.
Tetikleyici (Trigger)
Etiketler, kullanıcıların hangi davranışlarının ölçüleceğinin belirlenmesini sağlar. Tetikleyiciler ise etiketlerin hangi olayda aktif olacaklarını belirleyen bileşendir. Örneğin; sayfa yüklendiğinde veya belirlenen butona basıldığında tetikleyici devreye girer ve etiketin kullanıcı davranışını ölçmesini sağlar. Ayrıca tetikleyici üzerinden etiketin hangi durumlarda engelleneceği de belirlenir.
Değişken (Variable)
Etiketlere dinamik değerler atanmasını sağlayan bileşenlerdir. Söz konusu bileşenler sayesinde kendi kurallarına göre farklı değişkenler atamanız mümkün olur. Örneğin; form alanı veya sayfa URL’i değerleri, değişkenler üzerinden etiketlere gönderilir.
Bunların haricinde Data Layer (veri katmanı) ve Container gibi farklı bileşenler de vardır. Container, web sitesi veya mobil uygulama ile Google Tag Manager aracının ilişkilendirilmesini sağlar. Data layer ise siteden GTM aracına veri aktarılmasını mümkün kılan JavaScript tabanlı bir nesnedir. GTM, tüm bu bileşenler üzerinden işlevini yerine getirir ve kullanıcılara, söz konusu işlevleri özelleştirme imkanı verir.
Google Tag Manager Ne İşe Yarar?
Google Tag Manager, web sitelerine veya mobil uygulamalara gelen kullanıcıların davranışlarını takip eden, reklam kampanyalarının performansını ölçen ve farklı analitik verileri toplayan bir araçtır. Bu aracın farklı kullanım amaçları ve yararları vardır. Söz konusu yararlar ve kullanım şekilleri aşağıdaki gibidir:
- Kullanıcıların sitedeki davranışları etkili olarak izlenir. Örneğin; sayfa kaydırma, butona tıklama veya form doldurma gibi eylemler ölçülür. İlgili veriler kullanılarak farklı analizler yapılır ve reklam stratejileri iyileştirilir.
- Web sitesine eklenmek istenen kodlar GTM üzerinden eklenir, değiştirilir veya kaldırılır. Ads, Analytics ve Facebook Pixel gibi kodları siteye eklemeden GTM üzerinden web sitesine entegre edilmesi mümkündür. Böylece gerekli durumlarda kodlarla ilgili işlemler çok hızlı şekilde yapılır.
- Analytics, Ads ve Facebook Pixel gibi farklı araçların etiketleri tek bir platform üzerinden kolay şekilde yönetilir.
- Reklam kampanyalarının performansının çok daha etkili olarak ölçülmesine imkan verir. Kullanıcı davranışlarının ölçülmesi, üstelik bu davranışları sergileyen kullanıcıların hangi kaynaktan geldiğinin bilinmesi, reklam kampanyalarının iyileştirilmesine ve maliyetlerinin düşürülmesine imkan verir.
- Web sitesi veya mobil uygulama üzerinde yapılan A / B testlerinin sonuçlarının çok daha etkili ve detaylı olarak alınmasına imkan verir.
- Daha önce web sitesini ziyaret eden kullanıcılara tekrar ulaşılmasını sağlayarak yeniden pazarlama imkanı sağlar.
Google Tag Manager, birçok kullanıcı tarafından bilinmeyen, ancak dijital pazarlama başta olmak üzere farklı yararları ve kolaylıkları olan bir araçtır. Doğru şekilde kurulup yapılandırıldığında, web sitesine ilişkin çok değerli bilgilerin ve ziyaretçi verilerinin alınmasına imkan verir.
Google Tag Manager Nasıl Kurulur?
Google Tag Manager kurulumu için izlenmesi gereken adımlar aşağıdaki gibidir:
- İlk olarak https://tagmanager.google.com/ adresine gidilmesi ve sağ üst köşede yer alan Hesap Oluştur butonuna tıklanması gerekir. Google hesabı ile giriş yapılarak, hızlı şekilde hesap oluşturma adımı tamamlanabilir.
- Hesabın oluşturulmasının ardından bu araca eklenecek web sitesi veya mobil uygulama için profil oluşturulmalıdır. Profilin oluşturulması ile sistem tarafından bir kod verilir.
- Verilen kod, web sitesindeki <body> etiketlerinin arasına eklenir. Böylece kodlar, tüm sayfalara otomatik olarak eklenmiş olur.
Kurulum için izlenmesi gereken adımlar bu şekildedir. Daha sonra GTM üzerinden farklı ayarlamalar ve işlemler yapılabilir. Örneğin; ilk defa Analytics kuracaksanız, bunu GTM üzerinden yapabilirsiniz. Google Tag Manager üzerinden Analytics kurmak için izlenmesi gereken adımlar aşağıdaki gibidir:
- İlk olarak Analytics’e gidilir ve burada ilgili site için bir hesap açılır ve siteye eklenmek üzere bir kod alınır.
- Alınan kod, GTM üzerinden açılan yeni etikete eklenir. Daha sonra bu etikete bir tetikleyici, yani kodun ne zaman aktif olacağı bilgisi verilir. Tetikleyici olarak tüm sayfaların gösterimi girilir. Böylece kullanıcılar siteye girdiğinde kod aktif olur ve kullanıcı verilerini ölçer.
- Son adım olarak ise sağ üst köşede yer alan Yayınla butonuna basılarak, oluşturulan etiket aktif edilir.
Buradaki adımlar sayesinde siteye herhangi bir kod eklemeden Analytics ile entegre olması sağlanır. Facebook Pixel ve Yandex Metrica gibi birçok araç için bu işlem yapılabilir. Söz konusu işlemler, sitedeki kod yoğunluğunu düşürür ve site hızının kodlardan olumsuz etkilenmesini engeller.
Google Tag Manager Avantajları
Google Tag Manager, kullanıcılarına farklı avantajlar sağlar. Söz konusu avantajlardan öne çıkanlar, aşağıdaki gibi sıralanır:
- Analytics, Ads ve benzeri araçların tek bir yerden ve birbiri ile entegre olarak yönetilmesini sağlar. İlgili durum, elde edilen verilerin doğruluğunu artırır.
- Kullanılan etiketler ve tetikleyiciler ile kullanıcı davranışlarını etkili olarak ölçer. Hangi kampanyanın ne kadar etkileşim aldığını ortaya koyar ve pazarlama stratejilerinin optimize edilmesine katkı verir.
- Etiketlerin tek bir araç üzerinden yönetilmesini sağlar ve yazılım ekibine bağımlılığı azaltır. Ek olarak etiketlerin yönetilmesinde zaman tasarruf edilmesine katkı verir.
- Facebook Pixel, Ads ve Analytics gibi araçlarla çok kolay bir şekilde entegre edilir.
- Kontrol konusunda esneklik sağlar. Ayarlanan etiketler ile etiketlerin hangi sayfalarda ve hangi durumlarda etkin olacağının belirlenmesine imkan verir.
- İzleme araçlarından kaynaklı olan kodların siteye yük bindirmesini engeller ve site hızının artmasına katkı verir.
- Kod bilgisi olmadan da araçların etiketlerinin yönetilmesini sağlar.
- Kullanıcı dostu bir ara yüze sahiptir ve buradan tüm işlemler kolay bir şekilde yönetilir.
- Tamamen ücretsiz bir araçtır.
Dijital rekabetin üst seviyede olduğu günümüzde her bir verinin kıymeti çok fazladır. Google Tag Manager, doğru, gelişmiş ve güncel verileri sağlama konusunda oldukça başarılı bir araçtır.