
Rekabetçi Bir Ürün Analizi
Yaptığınız son alışverişi düşünün. Bir ürünü diğerine tercih etmenize ne sebep oldu? Onun görünüşü mü? Kullanım kolaylığı mı? Fiyat noktası mı?
Tüketiciler, satın alma işlemi yaparken birçok seçeneği tartmak zorunda kalıyor. Dolayısıyla markanızın ve ürünlerinizin rekabette öne çıkmasının karşılığını alırsınız.
Peki tekliflerinizi öne çıkaran şey nedir? Peki rakiplerinize karşı nasıl “tek seçenek” olabilirsiniz? ürünleriniz için rekabet analizinin devreye girdiği yer burasıdır. Rakiplerinizi nasıl geride bırakacağınızı ve nerede geride kaldığınızı anlamanın en iyi yolu budur.
İhtiyacınız olan tüm bilgiler parmaklarınızın ucunda; onlara erişmek için yalnızca doğru araçlara ihtiyacınız var. Yarın ki tekliflerinize ve marka konumlandırmanıza ilham vermek için bugün rekabetçi bir ürün analizini nasıl yapacağınız konusunda size yol göstereceğiz.
- Rekabetçi ürün analizi nedir?
- Ürün rekabet analizi işletmelerde nasıl yardımcı olur?
- Rakip ürünleri nasıl analiz ediyorsunuz?
- Rakip ürün analizi sırasında nelere dikkat edilmelidir?
Rekabetçi Ürün Analizi Nedir?
Rekabetçi ürün analizi, rakiplerinizin ürünlerini, pazarda ne kadar üretken olduklarını, bıraktıkları boşlukları ve ürünleriniz için ne tür tehditler oluşturduklarını belirlemek amacıyla araştırma ve analiz etme sürecidir.
Bu süreç şunları yapmanızı sağlar:
- Rakip ürünlerin hangi özelliklere sahip olduğunu belirleyin
- Hedef pazarınızın rakip ürünlerde sevdiği ve sevmediği şeyler
- Rakiplerinizin sunmadığı, sizin sunabileceğiniz ürünler
Ürün odaklı bir rekabet analizi yapmak, yeni teklifler oluştururken veya değerlendirirken yapılmalı, aynı zamanda halihazırda sunduklarınızı optimize etmek ve geliştirmek için de yapılmalıdır.
Ürün Rekabet Analizi İşletmelere Nasıl Yardımcı Olur?
Orada rekabet var. Ürün rekabet analizi süreci, işletmelerin rekabette öne geçmeleri ve kendilerini pazarda farklılaştırmaları için rekabetçi bilgiler toplamlarına yardımcı olur.
Rakiplerinizin tekliflerinin ürün analizinin işletmenizin ayrılmaz bir parçası olması için uygulanabilir birkaç yolu burada bulabilirsiniz.
Benzersiz Satış Tekliflerinizi (USP’ler) Oluşturun
USP’lerinizi oluşturmak, teklifinizi rakiplerinizinkinden ayırmanın çok önemli bir parçasıdır.
Rekabet analizi yapmak, ürünlerinizi neyin farklılaştırdığını belirlemenize yardımcı olacak ve bu da onları pazarlama materyalleri ve ötesinde farklılaştırmanıza yardımcı olacaktır.
Bu, ürününüzü fiyat noktasına veya özelliğe göre farklılaştırmak kadar basit olabilir. Örneğin AllBirds ve Nike’nin her ikisi de spor ayakkabı sunuyor. Ancak AllBirds’ü farklı kılan şey, mesajlarının ve markalarının büyük bir parçası olan ekstra konfor ve sürdürülebilirliğe odaklandıkları temel noktadır.
Nike ayakkabılarını ve ürünlerini spora, aktif giyime ve performansa odaklanarak farklılaştırırken, ürünlerinin soğuk kış koşullarında nasıl performans gösterdiğini vurgulayan bu video gibi.
Boşlukları Doldurarak Ve Sorunlu Noktaları Çözerek Pazar Payını Artırın
Rakiplerinizin bıraktığı boşluklar size ürün tekliflerinizle doldurmanız için alan sağlar. Rekabetçi bir ürün analizi, rakiplerinizin nerede eksik olduğunu ve sizin de devreye girmeniz için fırsat olduğunu söyleyebilir.
Benzer şekilde, müşterilerin rakipleriniz hakkında yaptıkları konuşmaları analiz etmek, sundukları teklifler sayesinde karşılaştıkları sıkıntılı noktaları ortaya çıkarabilir.
Pazar Bilgisi Edinin
İnsanların markanız ve ürünleriniz hakkında rakiplerinize karşı ne hissettiğini anlamak aynı zamanda işletmenize yönelik en büyük tehditleri belirlemenize de yardımcı olur. Rekabetin gerisinde kalıp kalmadığınızı ve insanların diğer markalar hakkında neleri tercih ettiğini ortaya çıkarır. Gerçek acı verebilir ama işinizi geliştirmek için kullanabileceğiniz hayati bir bilgidir.
Rakiplerinizin yeni ürünler piyasaya sürmesi de faydalıdır. İnsanların yeni ürün veya hizmetlerine nasıl tepki verdiğini inceleyin. Eksiklikler nerede? İnsanlar neyi seviyor ve ürün geliştirmenize ilham vermek için ne kullanabilirsiniz?
Yeni Özellikler Ekleyin
Ürün analizi yalnızca rakiplerinizin hangi ürün ve özelliklere sahip olduğuna bakmakla ilgili değildir; aynı zamanda eksik olan şeyleri de tespit etmektir.
Rakiplerinizin ürünlerinin bıraktığı boşlukları analiz etmek size büyük bir avantaj sağlar. Rakiplerinizin müşterilerinin karşılaştığı sıkıntılı noktaları çözen yeni veya güncellenmiş bir ürün sunarak, doldurulması gereken boşlukları ve yararlanabileceğiniz fırsatları belirlemenize yardımcı olur.
Pazarlama Kampanyalarını Bilgilendirin
Ürün analizi ile pazarlama arasında göründüğünden çok daha fazla geçiş çizgisi vardır.
Ürünler veya ürün özellikleri söz konusu olduğunda nerede avantaja sahip olduğunuzu öğrendikten sonra bu, pazarlama kampanyalarında vurgulanması gereken değerli bir bilgidir; İster yeni bir ürünün lansmanını pazarlıyor olun, ister eski bir ürünün güncellemelerini yapıyor olun, ister sadece sizi ilgilendiren yeni kampanyalar oluşturuyor olun, sizi farklı kılan şeyleri vurgulayın.
Rakip Hatalarından Ders Alın
Dijital alan, siz ve rakipleriniz hakkında ürün geri bildirimlerinin altın madenidir . Ürün veya hizmetlerinizle ilgili olumsuz geri bildirimlerden öğrendiğiniz gibi, rakiplerinizin olumsuz geri bildirimlerinden de bir şeyler öğrenebilirsiniz.
Rakiplerinizin sosyal kanalları veya incelemeleri hakkındaki olumsuz geri bildirimler, hedef kitlenizin ürünlerinde bulduğu sıkıntılı noktaları ortaya çıkarır. Bu da size, sunduğunuz tekliflerdeki bu sıkıntılı noktaları düzeltmeniz ve bir adım önde olmanız için fırsatlar sunar.
Benzer şekilde, rakiplerinize yönelik olumsuz geri bildirimlerin yanı sıra ürünlerinizle ilgili olumlu değerlendirmeleri incelemek, ürünlerinizi farklı kılan unsurlar hakkında daha fazla bilgi sağlayabilir.
Rakip Ürünleri Nasıl Analiz Ediyorsunuz?
Bireysel rakip incelemelerini ve sosyal medya gönderilerindeki yorumlar bölümünü manuel olarak inceleyebilirsiniz. Ancak bu gerçekçi olmayacak kadar zaman alıcı bir süreçtir.
Etkili bir rakip analizinin, çevik kalmanıza yardımcı olmak için manuel araştırmayı otomatik araçlarla dengelemesi gerekir. Rekabeti sık sık ve verimli bir şekilde takip etmenize yardımcı olacak birkaç rakip analiz aracını ve kaynağını burada bulabilirsiniz.
Çevrimiçi İncelemeler
Rakipleriniz hakkında yazılan yorumlar, rekabetçi ürün analizi söz konusu olduğunda değerli bir kaynaktır. İşletmeniz ve ürününüz için çevrimiçi incelemeleri yönetmek için muhtemelen zaten bir sisteminiz var; karışıma rakiplerin incelemelerini analiz etmeyi de ekleyin.
Rakipleriniz ve ürünleri hakkındaki iyi ve kötü yorumları inceleyin; sitelerinde, Google incelemelerinde, resmi inceleme sitelerinde (deneyimler için TripAdvisor, gıda endüstrisi için Yelp veya teknoloji ürünleri ve yazılım için G2), Reddit’te ve aradığınız diğer kaynaklarda düşünebilir.
Rakiplerinizin ürünleri ve teklifleri hakkında insanların neyi sevdiğini veya neyi sevmediğini araştırmak, fırsatları ortaya çıkarabilir ve yeni ürünlere veya mevcut ürünlerde ayarlamalara ilham verebilir.
Sosyal Medya Takibi
Herhangi bir sosyal medya uzmanı, müşteri geri bildirimlerinin ve sorularının yalnızca incelemeler yoluyla gelmediğini bilir. Ayrıca her gün sosyal yorumlar bölümünde de karşımıza çıkıyorlar.
İnsanların ürünleriniz ve rakipleriniz hakkında neler söylediğini takip etmek için sosyal medya izleme araçlarını kullanın; Bu, onları geride bırakmanın ve aynı zamanda tekliflerinizi sürekli olarak geliştirmenin mükemmel bir yoludur.
Bu tür geri bildirimleri resmi olarak takip etmek en iyisidir, böylece daha sonra geri bildirimi yeniden ortaya çıkarmak için yüzlerce yorumu incelemenize gerek kalmaz.
Ayrıca, “Ürün Geri Bildirimi: Olumlu” ve “Ürün Geri Bildirimi: Olumsuz” gibi özel bir etiket oluşturarak ürün geri bildirimlerini takip etmek için etiketleri kullanın; böylece bu bilgileri kolayca ortaya çıkarabilirsiniz.
Rakip Ürünleri Kendiniz Deneyin
Bu daha pratik yöntemlerden biridir. Bir rakibin ürünlerini kendiniz denemek, işlevsellik ve yaşadığınız hayal kırıklığı alanlarından tasarım zaferleri ve eksikliklerine kadar, ürünlerini yakından anlamanın en iyi yollarından biridir.
İlk elden deneyimi müşterilerden aldığınız geri bildirimlerle eşleştirmek, durumun 360 derecelik bir değerlendirmesini almanın ve sizin durumunuzun bu duruma karşı nasıl bir performans sergileyebileceğinin güçlü bir yoludur.
Üçüncü Taraf Araştırması
Rekabetçi araştırma, özellikle doymuş pazarlara sahip endüstrilerde kesinlikle büyük bir görevdir. Rakipleriniz, ürünleri ve insanların onlar hakkında ne hissettiği hakkında daha fazla bilgi edinmek için her zaman üçüncü taraf araştırmalarından yararlanabilirsiniz. Örneğin, hedef pazarınızı araştırmak için dışarıdan bir şirketle çalışmak. Bu, hedef pazarınızın sektörünüz, rakipleriniz ve bir üründe neyi sevdikleri veya nefret ettikleri hakkında nasıl hissettiği hakkında derinlemesine, doğrudan bilgi almanın harika bir yoludur.
Rakip Ürün Analizi Sırasında Nelere Dikkat Edilmelidir?
Ürün rekabet analizi yöntemlerinin ardındaki “nasıl” ve “neden” konularını ele aldık. Şimdi aslında neyi izlemek istediğinize geçelim.
Rekabetçi bir ürün analizi için bahsettiğimiz nihai hedeflerden bazılarını düşünün. Örneğin, fırsatları belirleyerek, boşlukları ve zayıf yönleri bularak ve ürünleriniz için farklılaştırıcı unsurları ortaya çıkararak rakiplerinizin önünde kalmanıza yardımcı olur.
Analizinizi yürütürken ve rekabet kıyaslamalarını bilgilendirirken aramanız gereken bazı unsurlar aşağıdaki gibidir.
1. Ürün Hizmetlerinizin Estetiği Veya Tasarımı
Bu, bir ürünün fiziksel ya da dijital özelliklerine veya daha deneyimsel temelli bir ürünün (müzeler, tema parkları vb.) deneyimine atıfta bulunabilir.
Rakiplerinizin ürün veya hizmetlerinin fiziksel özellikleri ya da görünümleri sizinkilerle nasıl örtüşüyor? İkisi nasıl karşılaştırılır?
Örneğin bir güzellik markanız olduğunu varsayalım. Tüketicilerin rakiplerinizin ürünlerinin sunduğu ambalajları sevdiğini düşünüyorsanız ambalaj yenilemenin zamanı gelmiş olabilir.
İşte takip edilmesi ve keşfedilmesi gereken birkaç genel fiziksel özellik:
- Rakiplerinizin ürünlerinin ambalajı nedir?
- Tüketiciler rakiplerinizin ürünlerinin görünümünde neyi seviyor veya nefret ediyor?
- Rakiplerinizin sunmadığı ancak sizin yapabileceğiniz belirli renkler veya boyutlar var mı?
- Rakiplerinizin ürünlerinin fiziksel özellikleri nelerdir? Sizinkiyle nasıl karşılaştırılıyorlar?
- Tasarımlarının veya renk seçimlerinin, ürünlerini kullanma deneyimi üzerinde nasıl bir etkisi var?
Profesyonel ipucu: Sosyal dinleme, insanların rakiplerinizi veya onların ürünlerini ve ambalajlarını tanımlamak için sıklıkla kullandıkları anahtar kelimeleri ortaya çıkarmanın harika bir yoludur.
2. Fiyatlandırma Modeli
Bazen en büyük fark yaratan unsurlar ürünlerin kendisi değil, fiyatlarıdır.
Tüketiciler kaç kez sizin ürününüzü ya da rakiplerinizin ürünlerini daha iyi fiyat seviyesinde oldukları veya farklı fiyat seçenekleri sundukları için seçtiler?
Rekabetçi ürün analiziniz sırasında şu soruları göz önünde bulundurun:
- Rakiplerinizin fiyatları sizinkiyle karşılaştırıldığında nasıl?
- Yazılım veya hizmetler için ücretsiz bir sürüm sunuyorlar mı?
- Esnek fiyatlandırma veya daha sonra ödeme planları sunuyorlar mı?
- En popüler fiyatlandırma planlarının ne olduğunu iddia ediyorlar?
- Abonelik esaslıysa, insanlardan ne sıklıkta ücret alınır? Fiyatlandırma katmanları nelerdir?
3. Yardımcı Program
Rakiplerinizin ürünlerinin işlevselliğine bakın ya da bunları kendiniz deneyin. Bu onların teklifinizi nasıl geride bıraktığını veya nasıl geride kaldıklarını anlamanıza yardımcı olacaktır.
Dikkate almak:
- Rakiplerinizin ürünleri hangi sorunları çözüyor?
- Hangi boşlukları bırakıyorlar?
- Rakiplerinizin ürünleri hangi müşteri sıkıntı noktalarını çözüyor ya da yaratıyor?
4. Ürün Kalitesi
Bir ürün ancak kalitesi kadar iyidir. Hedef kitlenizin sadakati de buna bağlıdır.
Rekabette öne çıkmanın önemli yolu, açıkça daha yüksek kaliteli bir ürün sunmaktır.
Araştırmanızı yürütürken, incelemelere göz atarken ya da rakiplerinizin ürünlerini kendiniz denerken aşağıdakilere dikkat edin:
- Ürünün kullanımı ve öğrenilmesi ne kadar kolay? Sezgisel mi?
- Ne kadar kaliteli? Kolayca kırılır mı?
- Dayanıklı mı?
- Kolayca çiziliyor mu?
- Yazılım açısından çökmeye veya yavaş işlemeye karşı savunmasız mı?

5. Müşteri Hizmetleri
Sağladığınız müşteri hizmetinin kalitesi sizi rakiplerinizden ayıracak ya da onların gerisine düşürecek güce sahiptir.
Bir ürünün ne kadar mükemmel olduğu önemli değildir; eğer müşteriler ihtiyaç duydukları yardımı bir müşteri hizmetleri ekibinden alamazsa, ürün ve markayla ilgili deneyimi bozulur.
Rekabetçi ürün analizi sırasında rakiplerinizin sunduğu müşteri hizmetlerinin kalitesini değerlendirin. Dikkate almanız gerekenler aşağıdaki gibidir;
- Yaygın müşteri şikayetleri var mı? Temalar nelerdir?
- İnsanlar rakiplerinizin müşteri hizmetleriyle ilgili neyi seviyor?
- Müşteri hizmetleri yanıtları kişiselleştirilmiş mi? Yoksa kişiliksiz ve özensiz mi?
- Müşteri hizmetlerinin sesinin tonu nedir?
- Temsilcileri ne kadar yardımcı oluyor? Mesajları ne sıklıkla kaçırıyorlar?
- Katılımları proaktif mi? Yani, olumlu yorumların yanı sıra soru ve şikayetlerle de ilgileniyorlar ve bunları kutluyorlar mı?
Bu süreç sayesinde, size karşı nerede öne çıktıklarını veya nerede geride kaldıklarını daha iyi anlayacaksınız.
Markanıza Özel Rapor,Taktik,Büyüme,Strateji PDF
Derinlemesine Bir Rekabetçi Ürün Analizi Yürütmek İçin Sosyal Medyadan Ve Yapay Zekadan Yararlanın
Ürün analizinin her zaman uzun bir süreç, müşteri görüşmeleri veya odak grupları gerektirdiği günler geride kaldı.
Rakiplerinizin ve sizin ürünleriniz hakkında bilmeniz gereken her şey elinizin altında; yalnızca onu nasıl çıkaracağınızı bilmeniz yeterli.
İnsanların rakiplerinizin ürünleri hakkında ne hissettiğini daha iyi anlamak için sosyal medyadaki milyarlarca sohbetten yararlanın. Ve bu bilgileri kendi markanıza ilham vermek ve diğer markaları nasıl geride bırakacağınızı anlamak için kullanın. Chat GPT Sektörlere Özel Kullanım Ve Özel Tüyo (E-Kitap)